У Японії дорога нерухомість – квадратний метр землі у великому місті коштує 5-7 тисяч доларів, а щорічний податок на нерухомість сягає кількох відсотків. Щоб подолати нестачу вільного місця, архітекторам доводиться хитрувати. З квартирами ситуація ще більш незвична – другорядній функції зводяться до мінімуму. Коли студія Makoto Yokozimo проектувала токійський будинок KES, санвузол вирішили підвісити над передпокоєм. Попасти всередину нього можна лише по висувній драбині. Щоб санвузол візуально забирав ще менше місця, стіни зробили скляними. На перший погляд, такі фокуси виглядають дивними, але все видається значно логічнішим, коли знати, що площа квартири лише 12 кв. м. У приватних будинках можна дозволити собі трішки більше місця – але це ж Японія, тому його все ж недостатньо, щоб нехтувати оригінальними рішеннями. Ми покажемо це на прикладі дев’яти японських хат.

І дім, і сад одночасно. 64 кв. м.

“На кожному з п’яти рівнів цієї споруди є свій сад; рослини виконують функцію природньої перешкоди від допитливих очей. Стіни в цьому будинку повністю прозорі, щоб забезпечити флорі якомога більше місця. Поверхи з’єднані гвинтовою драбиною, а в покрівлі зроблений круглий отвір, крізь який проникають більші рослини, які стоять поверхом нижче.

Дім-праска, 70 кв. м.

“Якби не вікно в торцеві, цей дім можна було б сплутати з парканом – настільки плоским він видається з певних ракурсів. Попри екстремальну компактність, тут вдалося організувати навіть внутрішній двір. Це маленький круглий простір з лавою та водоймою, куди стікає дощова вода. Архітектори називають цю споруду заспокійливою, наче глибока печера, адже глухий бетонний фасад надійно захищає мешканців від вуличного шуму.

Дім-човен. 60 кв. м.

“Його замовила молода сімейна пара, яка мала обмежений бюджет. Як наслідок, архітектор Сухіро Ямасіта спроектував один з найбільш вузьких будинків Японії – близько двох метрів в найширшому місці та 0,7 метра в найвужчому. Інтер’єр простору складається з трьох приміщень. Їх площа поділена пропорційно тому, скільки часу мешканці проводять в тій чи в іншій кімнаті: найбільшою вийшла житлова зона, трішки меншою – кухня, а найменшим – санвузол. Щоб в будинок потрапляло більше денного світла, для стін використовували напівпрозорий пластик, а для сходів і підлог – листи перфорованого заліза.

Дім з пустотою посередині. 63 кв. м.

“Ширина цієї хати лише трішки більша за попередню споруду – 2,5 метри. Щоб збільшити площу, архітектор зробив два ходи конем: 1-й різнорівневі кімнати; 2-й додав світла з допомогою вікна на стелі. Пустота, утворена над їдальнею, концентрує навколо себе всі інші кімнати: дитячу, спяльню, вітальню і кухню. В будинку мало елементів з дерва, що створює атмосферу затишного притулку на одній з найбільш жвавих вулиць Кобе.

Дім біля ріки. 54,2 кв. м.

“Як зізнавався згодом архітектор Кота Мізуїші, кожен квадратний метр цієї споруди давався йому з великими труднощами. Всі ідеї впиралися в два серйозні обмеження – вулицю та річку, між якими і розташовувалась крихітна трикутна ділянка замовника. На площі в 29 метрів йому потрібно було збудувати хатинку для сім’ї з дитиною, а також організувати паркувальне місце. При цьому через близькість водойми влада не дозволяла будувати споруду вище двох поверхів. Попри це, будинок вийшов достатньо просторим – 54,2 квадратних метри. Досягнути цього вдалося за рахунок другого поверху, який нависає над першим. Ці зайві метри стали навісом для паркувального місця.

Дім-кристал. 45 кв. м.

“Ще один приклад будинку, в якому другий поверх захищає автомобіль від дощу та снігу. Клієнт хотів, щоб в будинку був навіс для авто, й архітектор оригінально вирішив це завдання – надихнувся формами природних мінералів та спроектував споруду в формі багатогранника. Дім поділений на чотири поверхи, жодна з кімнат немає рівних кутів; вікна розташовані на точках перетину граней.

Дім на ніжках, 90 кв. м.

“Щоб зекономити місце для внутрішнього двору та дитячого майданчика, весь дім підняли на кілька високих колон. Архітектори порівнюють його з пташиним гніздом; незважаючи на це, з вікон будинку добре проглядаються околиці, його жителі почувають себе в безпеці завдяки висоті.

Дім, поділений на два. 75 кв. м.

“Попри вузькість ділянки, тут розташовані одразу два будинки: в першому, «парадному» будинку, дві робочі зони. На другому розташована бібліотека-кабінет, де працює змовник, на першому – невелика студія, в якій трудиться його дружина. За цією нехитрою спорудою стоїть ще одна, відведена для життя. Тут розташовані кухня, спальня, санвузол і вітальня.

Прозорий дім-дерево. 85 кв. м.

“Замовники Суо Фудзімото не хотіли жити в тісних закритих кімнатах і самі запропонували цей сміливий варіант – дім, в якому майже немає стін. Тоді архітектор створив концепцію будинку-дерева, в якому кімнати переходять та розгалужуються, як гілки на деревах. В уявленні європейців, в цьому будинку складно усамітнитись, однак лауреатка прітцкерівської премії (найпрестижніша архітектурна премія) Кадзує Седзіма переконана, що японці оцінюють приватність зовсім по-іншому: вона полягає не в зведенні мурів, а в максимальній відкритості приміщень. В кінцевому підсумку саме прозорі простори допомагають людині почувати себе комфортно.

Більше цікавого чтива знайдете тут

А якщо Ви хочете зробити дизайн інтер’єрів чи проект будинку у Львові, чи в будь-якому куточку України, ми можемо Вам з цим допомогти.